PER
UN SOBIRANISME CONSTITUENT DEL 66 %
Els
resultats del 24-M van posar de manifest que, amb uns plantejaments adequats,
el sobiranisme pot assolir un suport ciutadà molt majoritari i els dos terços
del nou Parlament. Per refermar aquesta possibilitat, membres dels corrents
partidaris de la independència d’ICV, EUiA, CCOO, la UGT i Unió de Pagesos hem
decidit formar l’Acord d’Esquerres per a la República Catalana (AExRC), una
associació que vol dir la seva sobre el full de ruta cap a la independència i que
farà la seva presentació pública aquest divendres, 3 de juliol, a la seu de
CCOO de Via Laietana.
L’independentisme
creix i gira a l’esquerra. En les passades eleccions municipals les
candidatures declaradament independentistes han millorat sensiblement els seus
resultats, fins a aproximadament el 45% del total, mentre que les obertament
unionistes han baixat cap al 30%. A més, per primer cop, l’esquerra és
majoritària dins el bloc independentista. Totes dues coses s’han donat, per
exemple, a l’Ajuntament de Barcelona.
No
es pot assegurar que aquest vot es repetirà el 27-S, ni com es comportaran els
de les altres candidatures i els abstencionistes. Tanmateix, no és forassenyat
pensar que l’independentisme pot superar el 50%, de manera que sigui possible i
legítim avançar directament cap a la proclamació d’una República Catalana, tot
i que el camí no serà fàcil i requerirà molt de diàleg i la recerca de
confluència. És precisament mitjançant aquest diàleg i confluència entre les
esquerres transformadores que el sobiranisme pot superar el 66%, amb majoria
d’esquerres, per fer el procés més sòlid i confortable.
Els
tres motors del sobiranisme: nació, progrés i ruptura democràtica. Una primera
condició per assolir aquesta àmplia base social és aplegar els tres motors del
sobiranisme. El primigeni, les ànsies d’alliberament nacional contra la
dominació, l’opressió i la repressió, és potser el que ha tingut més presència
i continuïtat. En particular, per salvaguardar la nostra llengua i la nostra
cultura. Podria no haver estat així si l’estat espanyol s’hagués mostrat
respectuós amb el nostre fet nacional. Però la seva voluntat uniformitzadora ha
fet imprescindible aquesta reacció defensiva i ha reforçat els anhels
d’alliberament.
Pel
que fa al segon motor, les aspiracions socials i econòmiques han anat guanyant
presència, i són en bona part responsables del salt quantitatiu sobiranista en
els darrers anys. Molts sectors, al marge dels seus sentiments, llengua i
arrels, han arribat a la convicció que el benestar i el progrés no són
possibles dins d’un Regne d’Espanya dominat per una oligarquia que barreja
reaccionarisme, ineptitud i hostilitat. De fet, la confluència entre els
anomenats eixos nacional i social ja forma part de tots els fulls de ruta, però
cal un pas més per tal que ningú no pugui adduir un èmfasi insuficient en
aquest eix social dins el moviment sobiranista.
Cal
un esforç més gran per fer palès el tercer motor: que el procés sobiranista
català és un factor rupturista clau en el conjunt de l’estat espanyol. Les
recents eleccions mostren un desig creixent de trencar amb un règim que va
néixer condicionat pels poders fàctics (en particular, denegant una democràcia
republicana i una estructura plurinacional) i que ha degenerat cap a la
corrupció, les retallades i la ineficàcia. Tanmateix, no sembla que aquest
trencament constituent republicà sigui possible sense un detonant, com pot ser
el moviment sobiranista català.
Recíprocament,
la conjunció d’aquest moviment amb les forces rupturistes espanyoles tindria un
efecte de retroalimentació. D’una banda, comptar amb socis externs afebliria
l’oposició de les institucions espanyoles i beneficiaria la imatge
internacional. De l’altra, podrien afegir-se al procés certs sectors socials i
polítics catalans especialment sensibles al rupturisme espanyol per motius de
solidaritat, afectius o ideològics. Qualitativament són significatius perquè es
concentren en capes socials i zones geogràfiques fins ara distanciades del
moviment sobiranista. Quantitativament, tot i que probablement minoritaris, són
igualment importants per assolir majories qualificades. En definitiva, un
eslògan comú com “Catalunya sobirana, España republicana ” reforçaria
tots dos actors.
28-S:
inici del procés constituent. La confluència d’aquests tres motors és possible
si el 28-S es focalitza cap a l’elaboració de la Constitució de la República
Catalana i la seva aprovació pel Parlament i per la ciutadania. El consens
social i polític al voltant d’aquest procés podria ser semblant al que en el seu
moment va aplegar el dret a decidir: no hi ha millor exercici d’aquest dret que
l’elaboració, oberta i participativa, de la Constitució del país que volem. I
és un acte d’afirmació de plena sobirania fer-ho obviant la legislació
espanyola. D’altra banda, un procés d’aquest tipus probablement suscitaria
complicitats amb altres sectors de l’Estat, així com comprensió en instàncies
internacionals.
Aquests
suports interns i externs no evitarien la previsible reacció contrària de les
institucionals espanyoles, però potser la dificultarien, més encara si tenim en
compte el calendari de les eleccions generals i un possible canvi de govern. En
tot cas, la defensa del procés podria esdevenir un punt comú del programa per a
aquestes eleccions generals de diverses forces polítiques catalanes, de manera
anàloga a com en el seu moment van defensar conjuntament la celebració d’un
referèndum d’autodeterminació.
Es
pot elucubrar sobre la viabilitat d’una nova petició de referèndum, ara per
ratificar un text constitucional i adreçat a un Parlament i un govern renovat.
També sobre les possibles alternatives en cas d’una nova denegació. Però sembla
clar que qualsevol dels escenaris possibles, des de l’efectiva celebració del
referèndum fins a la proclamació unilateral de la República Catalana, ofereix
més bones expectatives sobre la base d’un text constitucional, resultat d’un
procés participatiu, amb una àmplia base social interna i amb més suports
externs.
Entenem
que això suposa que les eleccions del 27-S són no tant “plebiscitàries” com
“constituents” i que l’eventual plebiscit s’ajorna cosa d’un any. Però entenem
que tal cosa val la pena si s’obre alguna -encara que petita- escletxa de
diàleg, i sobretot si s’amplia significativament la base social de suport.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada